Формы атэстацыі ўлічваюць увесь спектр прафесійнай дзейнасці і дасягненняў педагога і вызначаюць істотныя бакі педагагічнай і метадычнай дзейнасці, што дае магчымасць педагогу праектаваць уласную дзейнасць.
У атэстацыі істотнае значэнне маюць формы кваліфікацыйных іспытаў. Пры гэтым вельмі важная адказнасць атэстуемага за выбар формы кваліфікацыйнага выпрабавання, якая найбольш адэкватная яго індывідуальнасці. Педагогу ў залежнасці ад катэгорыі, на якую ён прэтэндуе, могуць быць прапанаваны наступныя формы кваліфікацыйных іспытаў:
№ |
Формы |
Кваліфікацыйныя катэгорыі |
|||
1 |
2 |
вышэйшая |
" настаўнік метадыст " |
||
1 |
Прадстаўленне індывідуальнага плана і вынікаў прафесійнага развіцця |
+ |
+ |
+ |
+ |
2 |
Абарона творчых распрацовак (комплекс дыдактычных матэрыялаў, тэхналагічныя карты, планы навучальных і факультатыўных заняткі, сцэнары пазакласных мерапрыемстваў) |
+ |
|||
3 |
Творчая справаздача (прэзентацыя педагагічнага вопыту) |
+ |
|||
4 |
Прадстаўленне і абарона досведу працы па абранай педагагічнай (метадычнай) праблеме (новаўвядзенні) |
+ |
|||
5 |
Абарона аўтарскай дыдактычнай сістэмы |
+ |
|||
6 |
Прэзентацыя дыдактычных і метадычных матэрыялаў, якія характарызуюць досвед працы |
+ |
+ |
+ |
|
7 |
Кваліфікацыйны іспыт |
+ |
+ |
||
8 |
Мастэр-клас (практычнае навучанне калег выкарыстанню рэкамендуемых прыёмаў і метадаў) |
+ |
+ |
||
9 |
Рэфлексіўная ацэнка вынікаў педагагічнай дзейнасці |
+ |
+ |
+ |
|
10 |
Рэфлексіўная ацэнка вынікаў эксперыментальна- інавацыйнай дзейнасці |
+ |
Працэдура правядзення кваліфікацыйнага іспыту пры правядзенні атэстацыі на прысваенне вышэйшай кваліфікацыйнай катэгорыі
На падставе напрамкаў, якія паступілі ад арганізацый сістэмы адукацыі, аддзелаў (упраўленняў) утварэння мясцовых выканаўчых і распарадчых органаў, у адпаведнасці з Інструкцыяй аб парадку правядзення атэстацыі педагагічных работнікаў сістэмы адукацыі і Метадычнымі рэкамендацыямі аб парадку правядзення кваліфікацыйнага экзамену ДУА «Акадэмія паслядыпломнай адукацыі» арганізуе кваліфікацыйныя экзамены пры праходжанні атэстацыі на прысваенне вышэйшай кваліфікацыйнай катэгорыі для груп прэтэндэнтаў у колькасці 10-12 чалавек у адпаведнасці з прыкладным каляндарным графікам.
Прыбыццё ўдзельнікаў на кваліфікацыйны экзамен ажыццяўляецца на падставе афіцыйнага ліста-запрашэння, які высылаецца ва ўстановы адукацыі.
Прэтэндэнт на вышэйшую кваліфікацыйную катэгорыю, запрошаны для здачы кваліфікацыйнага экзамену, павінен мець пры сабе мець: пашпарт, апісанне вопыту педагагічнай дзейнасці на папяровым і электронным носьбітах, пасведчанне аб праходжанні апошняга павышэння кваліфікацыі, сертыфікат карыстальніка інфармацыйных тэхналогій (пры наяўнасці) і іншыя матэрыялы, якія пацвярджаюць рэзультатыўнасць педагагічнай дзейнасці.
Змест заданняў вызначаецца праграмамі кваліфікацыйнага экзамену па напрамках педагагічнай дзейнасці.
Кваліфікацыйны іспыт пры праходжанні атэстацыі на прысваенне вышэйшай кваліфікацыйнай катэгорыі праводзіцца на працягу двух дзён і складаецца з двух этапаў.
Першы этап накіраваны на ацэнку ўзроўню навукова-тэарэтычнай і метадычнай падрыхтоўкі ў адпаведнасці з патрабаваннямі, якія прад'яўляюцца да спецыялістаў вышэйшай катэгорыі і, як правіла, праводзіцца ў пісьмовай форме. На выкананне заданняў першага этапа кваліфікацыйнага экзамену адводзіцца дзве акадэмічныя гадзіны.
Ацэнка першага этапа кваліфікацыйнага экзамену ажыццяўляецца ў балах за правільна вырашаныя задачы, выкананыя тэсты, раскрыццё пытанняў і ўносіцца ў экзаменацыйную ведамасць.
Максімальна магчымая колькасць балаў за першы этап – 32, з іх:
інварыянтны блок – тэст (10 пытанняў) на вызначэнне агульнапрафесійнай педагагічнай кампетэнтнасці – 10 балаў;
варыятыўны блок – тэсты, пытанні, заданні на веды па асноўных нарматыўных прававых актах, якія рэгламентуюць арганізацыю адукацыйнага працэсу па рэалізацыі канкрэтных адукацыйных праграм, тэорыі і зместу выкладаемага прадмета або рэалізуемага напрамкі педагагічнай дзейнасці, сучасных тэхналогій, метадаў, прыёмаў, сродкаў навучання і выхавання, сацыяльна-педагагічнай падтрымкі і псіхалагічнай дапамогі – 22 балы.
Адпаведна, педагагічны работнік мае магчымасць атрымаць 32 балы за першы этап кваліфікацыйнага экзамену.
Другі этап кваліфікацыйнага экзамену накіраваны на ацэнку ўзроўню прафесійна-практычнай кампетэнтнасці педагагічнага работніка. Экзаменуемаму прапануецца канкрэтнае заданне па праектаванні фрагмента педагагічнай дзейнасці (урока, заняткі і г.д.) на аснове папярэдне прадстаўленага камісіі ўласнага прафесійнага вопыту.
Члены кваліфікацыйнай камісіі ацэньваюць прадстаўлены вопыт педагагічнай дзейнасці ў адпаведнасці з крытэрыямі, прадстаўленымі ў Метадычных рэкамендацыях аб парадку правядзення кваліфікацыйнага экзамену.
Максімальна магчымы бал пры ацэнцы досведу педагагічнай дзейнасці – 16.
Прэтэндэнт на вышэйшую кваліфікацыйную катэгорыю ў вуснай форме (10-15 хвілінным дакладзе) прадстаўляе спраектаваны па заданні экзаменацыйнай камісіі фрагмент педагагічнай дзейнасці, раскрывае спецыфіку прымянення прадстаўленага вопыту ў канкрэтнай адукацыйнай сітуацыі (эпізодзе адукацыйнага працэсу) і г.д.
Мадэль (фрагмент) адукацыйнай дзейнасці (заняткі), які пераканаўча даказвае свабоднае валоданне аўтарам зместам прадстаўленага вопыту ў розных педагагічных сітуацыях і пацвярджае рэзультатыўнасць, эфектыўнасць вопыту ацэньваецца ў 16 балаў.
Такім чынам, максімальна магчымы вынік за абодва этапы кваліфікацыйнага іспыту складае 64 балы.
Экзамен лічыцца паспяхова здадзеным пры выніковай суме не менш як 48 балаў, што складае 75% ад максімальна магчымай колькасці балаў.
Максімальна магчымыя балы пры ацэньванні асобных этапаў кваліфікацыйнага іспыту пры праходжанні атэстацыі на прысваенне вышэйшай кваліфікацыйнай катэгорыі прадстаўлены ў табліцы.