Бібліятэкар
Савельева Наталля Мікалаеўна,
адукацыя сярэдняя спецыяльная (бібліятэчная),
агульны стаж працы - 45 гадоў.
У школьнай бібліятэцы працуе з 1997 году.
---------------------------------------------------------------
Графік працы бібліятэкі
Панядзелак з 9.00 да 16.30
Аўторак з 9.00 да 16.30
Серада з 11.00 да 18.30
Чацвер з 9.00 да 16.30
Пятніца з 9.00 да 16.30
Субота з 9.00 да 14.00
Нядзеля выходны
Перапынак з 13.00 да 13.30
Апошняе асяроддзе кожнага месяца - санітарны дзень
--------------------------------------------------------------------------------
Адзіныя патрабаванні да навучэнцаў па выкарыстанні і захаванасці падручнікаў
• Усе падручнікі захоўваць у спецыяльных вокладках або абгарнуць чыстай шчыльнай паперай
• У пачатку года неабходна запаўняць табліцу "Звесткі аб карыстанні падручнікам"
• Не рабіць у падручніках паметак, не загінаць старонкі, не ўкладваць сшыткі, дзённік, лінейкі і г.д. Памятай, што напрыканцы года іх трэба здаць у бібліятэку.
• У выпадку страты падручніка неабходна пра гэта паведаміць бібліятэкару, купіць наўзамен новы падручнік
• У выпадку, калі падручнік сапсаваны, парваны, у ім размаляваны, спісаны старонкі, то вучань абавязаны купіць новы падручнік
• У канцы навучальнага года навучэнец павінен прывесці падручнік у належны выгляд, падклеіць, прыбраць усе пазнакі (калі яны ёсць) і здаць бібліятэкару.
У бібліятэцы можна:
• Узяць кнігу дадому
• Пачытаць перыёдыку
• Падабраць матэрыял для рэферата
• Падрыхтавацца да гадзіны інфармавання
• Папрацаваць з электроннымі крыніцамі інфармацыі
• Знайсці адказ на пытанне, якое цікавіць
• Папрацаваць з энцыклапедыямі і даведачнымі выданнямі
• Пазнаёміцца з кніжнымі выставамі
• Атрымаць бібліяграфічную даведку
• Прыняць удзел у розных літаратурных мерапрыемствах
Формы працы з навучэнцамі:
• Віктарыны, пазнавальны гадзіннік,
• Гульнявыя праграмы,
• Бібліяграфічныя агляды, Бібліяграфічныя агляды
• Гутаркі і абмеркаванні,
• Мультымедыйныя прэзентацыі
Прыярытэтны напрамак працы – кіраўніцтва чытаннем. Прывіць дзіцяці смак да чытання – лепшы падарунак, які мы можам яму зрабіць.
Галоўная задача бібліятэкі – стварэнне спрыяльнага асяроддзя развіцця, фарміраванне патрэбнасці ў чытанні, інфармацыйных патрэб, арганізацыя асэнсаванага, духоўна напоўненага вольнага часу.
Бібліятэка забяспечана навукова-пазнавальнай літаратурай, разнастайнымі энцыклапедыямі, слоўнікамі і даведнікамі. У бібліятэцы акрамя кніг і падручнікаў ёсць камп'ютар, прынтэр. Усё гэта дапамагае ў рабоце і навучальным працэсе.
У сваёй рабоце бібліятэка кіруецца
наступнымі правіламі:
• Бібліятэка - для ўсіх; увага і павага - кожнаму;
• У школьнай бібліятэцы ўсё павінна быць цудоўна: і кнігі, і абсталяванне, і бібліятэкар;
• Бібліятэка – месца псіхалагічнай разгрузкі;
• Бібліятэка – інфармацыйны цэнтр адукацыйнай установы,дзе запыт чытача вышэй за ўсё;
• Прызначэнне бібліятэкі – « сеяць разумнае, добрае, вечнае»
Бібліятэкар - бацькам
ЧЫТАННЕ – гэта акенца, праз якое дзеці бачаць і спазнаюць свет і саміх сябе.
В.А. Сухамлінскі.
Расказвайце дзецям аб каштоўнасці чытання. Паказвайце сувязь чытання з іх поспехамі ў вучобе і іншых справах. Прыводзьце прыклады станоўчага ўплыву кнігі на ваша ўласнае жыццё або жыццё іншых людзей. Заахвочвайце сяброўства з дзецьмі і дарослымі, якія любяць чытаць.
Развівайце ўяўленне вашага дзіцяці на матэрыяле кнігі. Падахвочвайце яго адгадваць развіццё падзей, асветленых у кнізе, прадстаўляць у думках герояў, працягваць напісанае, прагназаваць, удумвацца ў шматзначнасць слова.
Зважайце дзяцей на выказванні выдатных людзей аб чытанні. Не ўпускайце фактаў, якія пацвярджаюць ролю чытання ў жыцці тых, хто аўтарытэтны для школьніка: спартоўцаў, акцёраў, тэлезорак. Падымайце прэстыж кнігі і чытанні ў свядомасці дзіцяці.
Калі ваша дзіця робіць толькі першыя крокі ў свет чытання, радуйцеся кожнаму прачытанаму ім слову як перамозе. Не прыцягвайце яго ўвагі да памылак у чытанні. Рабіце гэта неўзаметку. Бярыце для першых чытанняў толькі прыдатныя кнігі – яркія, з буйным шрыфтам, дзе шмат карцінак і сюжэт, за якім цікава сачыць.
Падахвочвайце сваіх дзяцей чытаць праграмную літаратуру да вывучэння яе ў школе. Выкарыстоўвайце для гэтага летні час. Уключайцеся ў яе чытанне разам з дзіцем, знайдзіце ў гэтым задавальненне. Гледзячы на вас, і дзіця атрымае радасць. Наступнае вывучэнне твора ў класе ляжа на эмацыйна падрыхтаваную глебу і нейтралізуе негатыўнае стаўленне да яго.
Калі вы хочаце, каб дзіця чытала, трэба, каб побач быў чытаючы бацька, а яшчэ лепш – які чытае разам з дзіцем бацька. Няхай дзеці бачаць, як Вы самі чытаеце з задавальненнем: цытуйце, смейцеся, завучвайце ўрыўкі, дзяліцеся прачытаным. Гэты прыклад можа стаць заразлівым для іх.
Размаўляйце аб прачытаным так, каб дзіця адчувала сябе разумным і цямлівым. Часцей за хвалеце яго за кемлівасць і старанне. Не абражайце яго самалюбства, калі нават ён нешта не зразумеў не так, як вам бы хацелася. Падтрымлівайце яго ўпэўненасць у сваіх сілах. Успамінаючы пазней дзяцінства, ён абавязкова ўспомніць гадзіны сумеснага з вамі чытання і шчырай гутаркі, і гэта сагрэе яго сэрца.
Паважаныя бацькі!
Заахвочвайце дзіця ў наведванні бібліятэкі і яе мерапрыемстваў. Бярыце яго з сабой, калі самі ідзяце ў бібліятэку. Вучыце карыстацца яе фондамі і даведачным апаратам. Кансультуйцеся з бібліятэкарам у выбары кніг дзіцяці. Даверцеся яго рэкамендацыям як адмыслоўца.
• Дзеці павінны бачыць, як Вы самі праглядаеце з задавальненнем.
• Па чарзе чытайце адзін аднаму апавяданні ці смешныя гісторыі.
• Заахвочвайце сяброўства дзіцяці з дзецьмі, якія чытаюць.
• Паказвайце, што вы шануеце чытанне: купляйце кнігі, дорыце іх.
• Часцей пытайце меркаванне дзяцей пра кнігі, якія яны чытаюць.
• Заахвочвайце чытанне любых матэрыялаў – няхай дзеці больш чытаюць.
• Дома павесьце спіс, дзе будзе адлюстраваны прагрэс дзіцяці ў чытанні.
• У доме мусіць быць дзіцячая бібліятэка.
• Вылучыце дома спецыяльнае месца для чытання.
• Разгадвайце з дзецьмі крыжаванкі і дорыце іх ім.
• Збірайце кнігі на тэмы, якія натхняць дзяцей яшчэ пачытаць.
• Дзецям лепш чытаць кароткія апавяданні.
• Прапануйце дзецям да або пасля прагляду фільма прачытаць кнігу, па якой пастаўлены фільм.
Заахвочвайце чытанне дзяцей услых, каб развіць іх навык і ўпэўненасць у сабе.
________________________________________________________________________________
QR-коды, гіперспасылкі, анімацыя: як будуць выглядаць новыя школьныя падручнікі
Старонкі ажываюць
QR-коды, гіперспасылкі, анімацыя, 3D-мадэлі – усё гэта будзе ў школьных падручніках. Да 1 верасня беларускія выдавецтвы выпусцяць 44 новыя дапаможнікі, якія істотна адрозніваюцца ад тых, што ляжалі на партах яшчэ пяць-сем гадоў таму.
Валянціна Гінчук
Дырэктар Нацыянальнага інстытута адукацыі Міністэрства адукацыі Валянціна Гінчук выдзяляе галоўную асаблівасць:
– У першую чаргу гэта практыка-арыентаванасць. Заданні разлічаны не столькі на ўзнаўленне матэрыялу, колькі на тое, каб навучыць прымяняць веды ў вырашэнні канкрэтных задач.
Напрыклад, у новых падручніках па геаметрыі можна будзе сустрэць практыкаванні, дзе ад школьніка патрабуецца вылічыць даўжыню акружнасці «Мінск-Арэны», пабудаваць крывую авіямаршруту Мінск – Гомель, разлічыць, колькі ламінату спатрэбіцца, каб абкласці падлогу ў дзіцячым пакоі.
З іншых змен, якія прыводзіць спецыяліст, – больш даступны выклад матэрыялу і розныя віды яго падачы: дыяграмы, графікі, табліцы. Акрамя таго, усе электронныя версіі падручнікаў, размешчаныя на Нацыянальным адукацыйным партале, дапоўнены гіперспасылкамі, так што хлопцы могуць лёгка пераходзіць на віртуальныя старонкі хрэстаматый, энцыклапедый, атласаў.
Яшчэ адно ноў-хаў – выкарыстанне тэхналогій дапоўненай рэальнасці. Першым «жывым» падручнікам стаў дапаможнік «Беларусь – наша Радзiма. Падарунак першакласнiку Прэзiдэнта Рэспублiкi Беларусь А. Р. Лукашэнкi», выдадзенае летась. З дапамогай планшэта ці мабільнага тэлефона школьнікі могуць ажывіць карцінку з фрагментам балета, убачыць, як робяць шакаладныя цукеркі на фабрыцы «Камунарка». У гэтым годзе такіх дапаможнікаў стане больш. Элементы дапоўненай рэальнасці з'явяцца ў падручніку па фізіцы для васьмікласнікаў. https://www.sb.by/articles/stranitsy-ozhivayut.html
Чым здзіўляюць новыя інтэрактыўныя падручнікі
Не забудзьцеся на ўрок смартфон
Якім мусіць быць сучасны падручнік? Адназначнага адказу на гэтае пытанне няма: адны педагогі выступаюць за традыцыйныя кнігі, іншыя актыўна падтрымліваюць хаця б частковы пераход да лічбы. З 2015 года ў краіне стартавала абнаўленне дапаможнікаў для ўсіх класаў, і кнігі крок за крокам не толькі мяняюць змест і фармат, але і набываюць нямала цікавых дапаўненняў, калі падручнік можна выкарыстоўваць у тандэме са смартфонам або планшэтам. Прадстаўнікі адукацыі не ўтойваюць: гэтыя новыя магчымасці — спроба зацікавіць сучаснае пакаленне вучняў. Карэспандэнты «СБ» вывучылі асноўныя тэхнічныя «фішкі» дапаможнікаў, якія з'явяцца на партах школьнікаў у гэтым навучальным годзе.
Ажываючыя карцінкі
Паказальны прыклад таго, якім жывым можа быць дапаможнік, — кніга «Беларусь — наша Радзiма», якую дораць першаклашкам. Каб працаваць з такой дапоўненай рэальнасцю, дастаткова спампаваць спецыяльную бясплатную праграму Aurasma. Падносіш экран смартфона да карцінкі з выявай сінічкі — і вось яна ўжо цвіркае і махае крыламі. На суседняй старонцы так ажываюць зубры, алені і іншыя насельнікі лясоў. Малюнак з цукеркамі — і вось ужо запусціўся відэаролік аб вытворчасці прысмакаў. Фота Уладзіміра Мулявіна — на экране смартфона з'яўляецца чорна–белае відэа з выступлення «Песняраў». Так, сапраўды захапляе.
Але ажываюць карцінкі і ў падручніках для школьнікаў старэйшых. Напрыклад, фізіка для 8 класа. Вось з дапамогай смартфона карцінка лабараторных доследаў з магнітамі ператвараецца ў нагляднае міні–відэа. Усяго толькі невялікі дадатак да звыклага ўрока, а ўжо цікавейшы. Або ў падручніку па геаграфіі за 7 клас, дзе з захапленнем назіраем дрэйф мацерыкоў. А затым адчыняем «Мастацтва» для 8 класа, да якога прыкладзены яшчэ і дыск. Чым здзівяць тутэйшыя ілюстрацыі? Прапановай адправіцца на невялікую відэаэкскурсію.
На наступны год «ажыць» могуць і дапаможнікі для старэйшай школы. Прадстаўнікі Ліцэя БДУ, у актыве якіх ужо ёсць падручнік–навігатар, які працуе, выйгралі конкурс на стварэнне дапаможніка па хіміі для 10 класа. 3D–мадэлі абяцаюць з'явіцца і ў біялогіі: на экране смартфона можна будзе разгледзець, да прыкладу, унутраны і вонкавы будынак рачнога рака або павука–крыжавіка. Але прадстаўнікі Нацыянальнага інстытута адукацыі падкрэсліваюць: такія дапаўненні павінны быць метадычна мэтазгоднымі, працаваць на агульную мэту ўрока — вывучэнне навучальнага матэрыялу.
Заданні праз QR–код
Інтэрактыўныя заданні, пазначаныя QR–кодам, можна знайсці практычна ва ўсіх сучасных падручніках. Што і казаць, гэтая тэхналогія ўжо звыклая для сучасных школьнікаў. Як працуе? Падносім смартфон, на якім усталявана адмысловая праграма, да QR–кода — на экране з'яўляецца чарговае заданне. Напрыклад, скласці гістарычны пазл, суаднесці паняцці і іх азначэнні ці адкрыць карцінку па кавалачках, злучыўшы падзеі з датамі, скажам, эпохі Вялікіх геаграфічных адкрыццяў. У якасці прыкладу Святлана Кудраўцава, аўтар падручніка па сусветнай гісторыі для 7 класа, дэманструе на смартфоне заданне, у якім трэба правільна суаднесці назвы частак даспехаў сярэднявечнага рыцара з іх выявамі. Ды ўжо няпроста, але займальна. Наша суразмоўніца тлумачыць: «Такія заданні неабавязковыя для выканання, але яны дапамагаюць фармаваць цікавасць да вывучэння навучальнага прадмета».
Ад тэорыі да практыкі
Новыя падручнікі адрозніваюцца яшчэ і больш дасканалым метадычным апаратам. Прасцей гаворачы, акрамя абавязковага тэксту інфармацыя прадстаўлена ў выглядзе табліц, схем, ілюстрацый, дыяграм. Начальнік метадычнага цэнтра Нацыянальнага інстытута адукацыі Людміла Раманоўская звяртае нашу ўвагу на падручнік геаметрыі для 8 класа, дзе можна знайсці задачу, якая прапануе палічыць плошчу двара Нясвіжскага замка. Або як вам такое заданне: разлічыце вышыню стэлы «Мінск — горад–герой» пры дапамозе люстэрка і з улікам уласнага росту. Нямала і задачак, прамога адказу на якія няма ў самім параграфе, — давядзецца прымяняць атрыманыя веды ў незнаёмай сітуацыі. Спецыяліст зачытвае адну з іх, пра фантастычны фільм аб згасанні Сонца і гібелі ўсяго жывога на Зямлі. У фінале змрочную абледзянелую планету асвятляў толькі серабрыстая Месяц. Што не так? Уважлівы школьнік павінен сцяміць: Месяц не выпраменьвае святло, ён не здольны нічога асвятляць без Сонца.
Яшчэ адна нагода асвоіць тэорыю на практыцы — значкі, якія арыентуюць вучняў на музеі, якія можна наведаць па тэме. Упершыню такая «фішка» з'явілася ў «Гісторыі Беларусі» за 6 клас, але ўжо ёсць і для 7 класа, і для 8–га. У рамках пазнання сусветнай гісторыі няпроста паехаць па вывучаемым адрасе, таму на выручку зноў прыходзяць тэхналогіі: дапаможнікі прапануюць спасылкі на віртуальныя экскурсіі па сусветных музеях.